[image: ]
Chryss accuses radio host of defamation
Former Desert Hot Springs contractor says talk show claims invaded privacy
12:34 AM, Dec. 10, 2011
DESERT HOT SPRINGS — Pete Chryss, whose security contracts with Desert Hot Springs have drawn withering criticism from a local radio talk show host, has filed a lawsuit accusing the host and his employers of defamation.
KNEWS 94.3 FM talk show host Lee Rayburn, General Manager Jay White and News Director John McMullen also face allegations of invasion of privacy and intentional infliction of emotional distress.
In court documents filed Wednesday and obtained Friday by The Desert Sun, Chryss details the “salacious and sensational” radio segments that painted Chryss as a wanted felon who collected child pornography.
Court records show no pornography charges.
Desert Hot Springs police Chief Patrick Williams called in to Rayburn's show to point out that Chryss does not have any warrants for his arrest.
Chryss — who filed under his legal name of Peter Paul Chryssikos Jr. — has lost 90percent of his business, and his children were ridiculed so much they stayed home from school “during the worst of the smear campaign,” attorney Dave Baron said.
Baron plans to seek millions of dollars in damages.
“They've essentially destroyed his life for sport,” Baron told The Desert Sun.
Rayburn and his staff also called Chryss' probation officer, demanding that he be arrested for violating his probation, ordered after he was convicted in 2008 of writing a bad check, according to the 33-page lawsuit.
“At a time when educators, parents and public officials are struggling to prevent bullying and other abusive tactics which cause untold physical and emotional harm, Rayburn is the quintessential bully,” Baron wrote.
Morris Communications, a Georgia-based company that does business locally as Desert Radio Group, will respond to the suit by Jan. 9, White said.
“Desert Radio Group categorically denies that it has broadcast falsehoods about Mr. Chryssikos,” White said in a statement to The Desert Sun. “Desert Radio Group expects to show to the court that it broadcast information that was in the public interest and protected by the free press provisions of the constitutions of the State of California and of the United States.”
The suit cites eight radio segments that date back to early October, when public outcry began over Chryss' contract work with Desert Hot Springs.
Since December 2010, the city has paid Chryss Home Automation $15,328 for security and monitoring services at city-owned homes and buildings.
The city canceled the contracts amid intense public scrutiny over Chryss' affiliation with then-City Councilman Karl Baker
Chryss rents a room from Baker. On his Dec. 28 business application to the city, Chryss also listed Baker's name and cell phone number as his emergency contact.
In its investigation, the city concluded that Chryss was not properly licensed by the state as required by the state to install alarm systems.
Chryss is covered under a previous employer's license, Baron said.
Desert Star Weekly, a weekly publication based in Desert Hot Springs, also could face action for similar reports about Chryss, Baron said Friday.
Publisher Dean Gray said neither Chryss nor his attorney have ever contacted him about inaccuracies. He stood by his reporting and did not expect a defamation suit.
“Why would I? The last time I checked, we're living in America, and the First Amendment allows the news media to publish the truth,” Gray said.
The defamation allegations carry the most weight in the lawsuit, said Eugene Volokh, professor of law at University of California, Los Angeles.
The invasions of privacy charges are “borderline” because the courts have not set a clear standard on publishing personal but true details, Volokh said.
That includes a Nov. 10 interview of Chryss' former lover, who spoke to Rayburn on air about child support and Chryss' involvement in their daughter's life.
On the defamation charges, Chryss will have to prove not only that Rayburn was wrong in his claims, but that he did not make a reasonable attempt to investigate the allegations first.
“If the defendants were wrong but it was a reasonable mistake, or they tried to investigate but it turns out they were mistaken, then they win,” Volokh said.
The lawsuit was filed a month after Baker, an incumbent councilman, was voted out of office as allegations about Chryss and Baker's business dealings came under intense scrutiny.
The city investigation also concluded Baker appears to have endorsed all 22 checks paid to Chryss Home Automation.
Finance Director Jason Simpson said he forwarded the checks and other evidence to the Riverside County District Attorney's Office, citing a state law that addresses conflict of interest.
District attorney spokesman John Hall declined to confirm or deny an investigation.
Baker has repeatedly declined to speak with The Desert Sun but said at a council meeting that he had hired an attorney and that his response to the allegations had not been aired yet.
Kate McGinty is a reporter for The Desert Sun. She covers public safety and the city of Desert Hot Springs. She can be reached at (760) 778-6451, kate.mcginty@thedesertsun.com, or @TDSKateM

image1.png
@The Desert Sun




